Villkor för köp och retur

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Ekofreak bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse.
Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt.
Ekofreak har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund.
För att handla hos oss måste du vara 18 år.
Dina personuppgifter sparas endast  i vårt kundregister och kommer ej att föras vidare till någon annan.
Vill du av någon anledning bli bortplockad ur registret, meddelar du oss lättast via telefon eller mail.
2. Pris
I priserna ingår moms. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Ekofreak inte råder över.
Till exempel vid väsentligt ändrade råvarupriser,valutaförändringar eller ändrad moms.
Inga expeditionskostnader tillkommer.

3. Frakt
En fraktkostnad tillkommer på priset för beställningar under 500:- Fraktkostnaden är då 99:
4. Betalningsvillkor
Kortbetalning, Bankgironummer 5533-0377 eller Swish 1235580717

5. Leveranser
Varor som finns i lager skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning.
I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre och du kommer meddelas om detta i samband med köp.
Paketen levereras av PostNord eller DHL.
Du som kund får ett sms eller mail när ditt paket finns att hämta, det är därför VIKTIGT att du skriver rätt uppgifter när du lägger din beställning.
För paket som ej löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnaderna för returfrakt och en hanteringskostnad på 150kr. 

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll.
Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om detta inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit.
Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.
7. Transportrisken 
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig.
Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter/DHL eller direkt till transportören inom 7 dagar.
Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat.
Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar så vi har möjlighet att minimera skadan för dig.
Tfn: 0702220821 eller 
Mail: paula@ekofreak.se
9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. 
Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten.
Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick.  
Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten.
Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig. 
Om du ångrat ditt köp debiterar vi en frakt och expeditionskostnad på 150.- Detta belopp dras av från din inbetalade summa innan återbetalning sker.
Återbetalning sker först när vi har tagit emot varan och kontrollerat att varan är oskadad och obruten. 
Ej uthämtat paket gäller ej som nyttjande av ångerrätten!
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka.
Vi har telefontid under butikens öppettider (mer info under "Kontakt") 
Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen.
Vid en reklamation önskar vi att Ni skickar tillbaka varan. Detta gör du det enklast i det emballage som varan skickades ut i.
När vi godkänt Er reklamation betalar vi ert fraktutlägg. Ekofreak följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans.
Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej. 
11. Återbetalningar 
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Vi reserverar oss också för färgavvikelser.  
Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

13. Försenad/Försvunnen vara 
Förseningar orsakade av våra transportbolag DHL,Postnord tar vi ej ansvar för,och betalar ej ut ersättning om varan blir försenad. Om du misstänker att din vara har kommit bort tar du kontakt med oss på telefon 0704834677 så att vi kan söka ditt paket hos vår leverantör.
14: Transportskadad vara
Om ditt paket är skadat när du hämtar ut ditt paket skall paketet reklameras direkt vid utlämningstillfället. Skadan skall bestyrkas av personalen på DHL service point, alternativt Postnord's utlämningsställe. OBS! Ta bild på det skadade godset då fraktbolagen kan komma att kräva bildbevis.Släng inte paket innan ni har kontaktat oss. Utan fotografier kan vi inte ersätta er för skadat gods. Ibland kan en färgburk fått en buckla eller på annat sätt fått en skada, om innehållet är intakt så ersätts inte varan. Innehållet i burken är inte skadat och ska således ej ersättas.
15. Fel vara har levererats
Kontakta oss så snart som möjligt så ger vi dig instruktioner om hur vi går till väga för att byta ut din felaktiga vara. Vi ståt naturligtvis för fraktkostnader i detta fall.
16. Outlösta paket/leveranstid
Ditt paket levereras normalt inom 2-3 vardagar, om varan finns i lager. Ibland kan en produkt vara tillfälligt slut i vårt lager trots att det ej meddelats vid beställning. Vi måste då beställa produkten från vår generalagent vilket kan försena leveransen.
DHL levererar normalt ut varor på 1-3 vardagar,men vissa orter i Sverige har inte utkörning varje dag och detta kan medföra att leveranstiden blir längre.
Liggtiden för DHL's utlämningsställe är 14 dagar, så se till att hämta ditt paket så att varan ej går i retur.
För ej uthämtade paket debiteras du en frakt och expeditionsavgift på 150:-. Avgiften täcker administrativa kostnader, emballage, samt fraktkostnad för returen.    
17.Makulera en order/ Byta färg ?  
Du kan naturligtvis makulera en order eller ändra din order utan kostnad om du hör av dig innan vi har hanterat din order. Om du ångrar dig och vill byta till annan kulör så står du själv för returfrakt samt fraktkostnad för utskick av ny kulör.
18.Ansvarsfriskrivelse
Eventuella prishöjningar till följd av ändrad valutakurs, frakt och tullavgifter
Felskrivningar och felaktiga prisuppgifter
Force Majeure ( Krig,naturkatastrofer m.m.)  
Bilder på kulörer kan se annorlunda ut i verkligheten.
Vi tar inte ansvar för slutresultatet och hållbarhet när du målar med våra färger, då det står utanför vår kontroll. Resultatet påverkas av många faktorer såsom underlaget,grundarbete,luftfuktighet,kyla,appliceringsteknik.
Vi tar inte ansvar för färgåtgång, och antal strykningar för att få ett täckande resultat, detta kan variera beroende på om man målar på sugande underlag, mörka ytor osm skall målas i en ljus kulör, hur mycket färg man lägger på m.m. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/